lørdag den 29. november 2014

Biotop 3 opgaven

Kartoffelfælde 

Til min Biotop 3 opgave, har jeg valgt at lave en kartoffelfælde. Til dette skal man bruge en kniv, en ske, nogle kartofler jeg brugte bagekartofler da de er store, og nogle kraftige elastikker.
 
Først skal kartoflen skæres over og udhules. Jeg vil mene at børn på 5 - 6 år godt kan skære kartoflern over, men der skal være en voksen til at holde øje med dem. Dernæst skal kartoflen udhules, dette gjorde jeg med en ske. Dernæst skal der skæres nogle "hak" i siderne, så dyrene kan kravle ind.  
 
 
 Jeg har sat kartoflerne sammen med elastikker. Jeg forsøgte først med tape, men det gled af
 
 
 Jeg har lavet 4 fælder som jeg vil sætte op
 
 
Når jeg er i biotopen vil jeg lade tilfældighederne råde, aktiviteten skal afvikles uden nogen form for råd tråd. Jeg vil gribe aktuelle emner og se hvad der opstår spontant. (Edlev s. 166) altså give plads til aktualitet og spontanitet. (Edlev s. 168)
 
2 af fælderne lagde jeg i vandkanten.
 
 
 de sidste 2 lagde jeg på jorden. Jeg gravede dem lidt ned, så dyrene lettere kunne kravle ind.
 
 
 Man skal sørge for at fælderne placeres med hullerne lige i jordoverfladen. Dyrene søger ind i mørket og fugtigheden. (Madsen, s. 161)
 
 Jeg fandt noget snask, måske er det æg fra en fisk eller frø..?
 
 
 Lidt længere væk lå der noget mere. Jeg har imellem tiden fundet ud af at der er tale om stjernesnot - en gele som rovfugle eller kragefugle efterlader når de spiser frø æggene.

 
 
 
 2 dage efter gik jeg ned for at lede efter mine fælder. Jeg var meget spændt på om der var svømmet dyr ind i de fælder der lå under vand. Her er der billede af den første fælde. Den var flyttet ca. 2 meter og jeg kunne se at der var et dyr der havde spist af fælden. Jeg gætter på at det har været et stort dyr. Måske dyret er blevet forstyrret, for kartoflen er ikke spist op.
 
 
 
 
 
 
 

 
Her er billede af nr 2 fælde der lå under vand. Denne fælde er nærmest helt spist
 
 
 
 
 
 
 
 Den 3 fælde fandt jeg aldrig.  Den 4. fælde var helt uberørt.
 
 
 
 
 
 
 
 Samme aften tog jeg ned til fælderne ved kl 22.00 Her fandt jeg et lille dyr i den ene fælde. De andre fælder var der ikke sket noget med.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 D 5 / 12 om morgenen var jeg igen forbi biotopen for at se til fælderne. Som man kan se på billederne, er der stadig ikke gået nogen dyr i fælden... Underligt... De 2 som lå i vandkanten, kunne jeg ikke finde i mørket...
 
 
 
 
 
 
 D. 8/12 var jeg igen nede ved min biotop for at se til min kartoffelfælde. Der er nu gået 2,5 uge siden jeg satte fælden op, så jeg var faktisk ret spændt på om der var gået et dyr i fælden. Men jeg troede at fælden ville ligge urørt. Jeg  var nærmest forbløffet da jeg opdagede, at fælden var helt væk.
 
 
 
Styrker børns opmærksomhed, det er spændende og interessant. har høje forventninger til at skulle se til fælden. Børn elsker at samle ind. Vi stammer fra jægerne og samlere. Mens man er ude at indsamle fælderne, vil børn støde på ting de undrer sig over, og de vil komme med spørgsmål. Er dyret et rovdyr, eller et byttedyr? Her kan man f.eks. kikke efter munddelene for at se hvad dyrets niche er. Hvad lever dyret af? Hvor bor det? Hvad er specielt eller mærkeligt ved lige dette dyr? Hvad er dyrets rolle i naturen? Hvordan skaffer dyret vand? Hvordan undgår dyret at blive spist af andre? Hvordan formerer dyret sig? Hvordan giver dyret afkom en hjælpende hånd? (Madsen s 144-166)
 
Didaktisk  har jeg grebet opgaven an efter princippet "Tombola"  hvor emnet og aktiviteter præsenteres og afvikles uden nogen form for rød tråd - som hvis man i en tombola trækker efter lodder. Princippet giver mulighed for at tilpasse diverse aktiviteter efter vind og vejr, gribe spontane ideer og aktuelle emner. (Edlev s. 166-167)
Litteratur:
Madsen, Bent Leicht Børn, dyr og natur, 1988, Forlaget børn og unge
Edlev, Lasse Thomas, Natur og miljø i pædagogisk arbejde, 2008, Munksgård Danmark

5 kommentarer:

  1. Hej Henrik

    Fint forløb med kartoffelfælder - lad endelig de hele fælder på land ligge noget længere tid - og følg op på hvad der kommer i dem.
    Det underlige hvide snask - det er et rigtigt godt bud med æg fra frøer. Vesterhus har følgende forklaring: " Når rovfugle og kragefugle æder frøer tidligt om foråret - eller sent om efteråret - efterlader de æggestokke med æg. Æggene er nemlig omgivet af gelé, som svulmer ubehageligt op i maven, hvis den bliver spist. Disse rester kaldes stjernesnot" se http://www.vestrehus.dk/dyresider/Aedespor_%20efter_%20rovdyr.htm
    God fornøjelse med jagten på flere ædespor

    SvarSlet
  2. Hejsa

    Hvordan går det med biotop 4 - hvilke aktiviteter har du planer om at afprøve? Anvend gerne VNT-didaktisk litteratur til at underbygge dine forskellige aktiviteter/ forløb.
    Vh Ida

    SvarSlet
  3. Hej
    Det ligner dræbersnegle unger du har fundet.....
    http://vagns.blog.idenyt.net/2011/06/20/draebersnegleunger-contra-agersnegle/
    Vh Lone

    SvarSlet
  4. Jeg synes du har ramt målgruppen rigtig godt ift. at de kan være med til aktiviteten. Dét at du har lavet 4 fælder og sat ud forskellige steder, giver børnene flere spændingsmomenter i aktiviteten og derved bliver de nemmere at fastholde i opgaven. Børnene kan selv lave fælderne, sætte dem ud og til sidst lave bestemmelse af dyrene sammen med den voksne. Aktiviteten giver muligheder for dialog med børnene, om dyrelivet i naturen, ædespor osv.

    SvarSlet
  5. ærgerligt at du ikke fangede noget mere. Fedt at du ligge fælderne i forskellige miljøer og dermed øger chancerne for at fange forskellige dyr.

    SvarSlet