torsdag den 6. november 2014

Biotop 5 opgaven

Fisketur til Hedensted Put And Take Sø
Til min biotop 5 opgave har jeg valgt at tage min søn Oliver med ud og fiske. Jeg valgte at vi skulle køre til Hedensted put and take sø hvor jeg ved der er en børne sø, hvor der er stor sandsynlighed for at min søn vil fange en fisk. 
Det første man gør når man kommer frem er at betale for at fiske. Her skal man overvejer hvor længe man vil fiske. Vi valgte at betale for 3 timer.

.



Der er et fint renserum, hvor gæsterne kan rengøre de fangede fisk. Vi håber meget at vi får lov at bruge det senerer :)

Så er fiskekortet betalt og vi har fået en kvittering 

Kvitteringen skal opbevares synligt, så pladsmanden kan se at alle har betalt

Her er lidt af det udstyr vi har med. En masse forskelig fiskegrej, div kroge og bly samt en skarp kniv.

Når man skal fiske skal der tages mange overvejelser. Hvad vil man fiske med..? Regneorm, Power Bait eller noget helt 3..? Vil man kaste snøren ud og lade madingen ligger i vandet og vente på at fisken bider..? eller vil man langsomt trække snøren ind så der kommer lidt liv i madingen..? Når man fisker kan man gøre det med en 3 krog, noget bly og en flod der ligger i overfladen. Hvor mange bly skal der på..? hvor stor en krog skal der bruges..? hvor stor skal afstanden være mellem krog, bly og flod..?  Vi har valgt at vi ville fiske med power bait. 




Da det er svært for Oliver at kaste, valgte vi at det var bedst at jeg kastede snøren ud, så kunne han hive snøren ind. Vi var meget spændte, for tænk om vi havde gjort det helt forkert. Men allerede på det første kast var der bid efter en meter!! Desværre hoppede fisken af, men allerede efter yderligere et par meter var der bid, og efter en kort kamp kunne Oliver hive den første fisk i land!!! Vi fik hurtigt fisken op på land, og slået ihjel så den ikke skulle lide. På 2. kast var der også en fisk der jagtede vores madding, men desværre ikke noget fisk der bed på. 3. kast var der bid troede vi. men da  vi fik hevet snørre ind viste det sig at det var en kæmpe omgang tang. Vi skyndte os at pille tangen af og fik et stort chok da tangen pludseligt begyndte at bevæge sig. Der var sørme en fisk igen!!! Resten af tiden havde vi bid måske 20 gange, men desværre hoppede fiskene af hver gang. Der kan fortælles mange sjove og usandfærdige lystfiskerhistorier. Jeg synes nu alligevel at vores slår dem alle.

en super stolt søn der fremviser dagens fangst


En fisk på 500 gram ikke dårligt af 2 amatører :)
Desværre har vi ikke nogen billeder af resten af processen med rengøring af fisken mv. Fiskene blev til-beredt samme aften og det var en pavestolt far og søn som kunne indtage de lækre fisk

Har skabt en masse motivation for at fiske

Se mere på  http://hedenstedputandtake.dk/

Efter sådan en tur har vi blevet nogle oplevelser rigere og fået mange gode erfaringer (Todsson s. 13)
Jeg har som pædagog fundet på noget at gøre, og moder at gøre det på, som i sig selv rummer de værdier og kvaliteter som ønskes realiseret (Todsson s. 17)
på sådan en fisketur lærer man mange ting, f.eks. af sociale ting at lytte til hinanden, lære af hinanden finde fælles løsninger, fordele arbejdsopgaver.  man får et bedre selvtillid, selvbillede, spænding holdning mht til aflivning mv. (Todsson s. 18)
Efterfølgende har vi flere gange snakket og turen for at  bevidstligøre den, dvs. sætte ord på de tanker og det vi har oplevet. Det har vi gjort for at danne erfaring som vi senere kan bruge til at skabe en erkendelse så vi på en ny måde kan forholde os til os selv og det vi har oplevet.  (Todsson s. 29)

Vi har haft en god dag hvor vi har hygget med hinanden, uden forstyrelser. Vi havde ingen pc, spillemaskiner, lego eller andet med. Kun os selv og fiskeriet.  - som er en god kontrasteffekt til hverdagen. vi har opsøgt situationer, hvor vi har haft muligheder for at realiserer og sig i gennem vores projekt, for at finde ud af hvem vi virkeligt er(Todsson s. 125)

Ved at have haft en god oplevelse og være i naturen og derved fået en ændret holdning til naturen og en ændret selvforståelse.  (Todsson s. 127)


Litteratur:
Todsson, Bjørn, Perspektiv på friluftslivets pædagogik, (2006). side 11-31
Todsson, Bjørn, Perspektiv på friluftslivets pædagogik, (2006). side 123-137

Ingen kommentarer:

Send en kommentar