fredag den 13. februar 2015

Leropgaven


På indkald fik jeg ca 5 kg stentøjsler som jeg vil lave forskellige ting af. Jeg vil lave nogle lysestager hvor jeg bruger kugleteknik, en klinke, en skål hvor jeg bruger pølseteknik og en kop hvor jeg bruger pladeteknik. Da jeg havde lidt ler til overs, fik mine børn også lov til at være med i processen. Først skal klumpen på 5 kg æltes godt, så luften kommer ud. Af hjælpemidler har jeg en gammel kagerulle, en gammel smørkniv, 2 lister, en lille spand med slikker (blanding af ler og vand)

Første vil jeg lave 2 lysestager. Jeg laver 2 kugler der er ca lige store. Kuglerne lavede jeg så de ligger godt i hånden. 



Så trykkede jeg tommelfingeren ned i midten af leret, og drejer klumpen rundt mens jeg laver siderne lige tykke. Siderne glattes ud med slikker.



 Dernæst vil jeg lave en klinke. Jeg har fundet en gamle kage ruller som jeg ruller leret ud med. Til at sørge for at klinken bliver lige tyk, har jeg fundet 2 gamle lister som jeg ruller kagerullen ovenpå.

 Det er vigtigt at man ruller på kryds og tværs, så undgår man at der kommer spænding i leret. 


Da leret har fået den ønskede tykkelse, skærer jeg klinken ud på øjemål.


Bogstaverne har jeg lavet med en kniv.


Nu vil jeg lave en skål med pølseteknik. Først laver jeg en bund der er ca 2 cm tyk. Dernæst laver jeg nogle pølser, der er samme tykkelse ca. Så er det menigen at pølserne skal sættes ovenpå bunden med nogle ringe. 

Måden hvorpå jeg sætter pølserne sammen er ved at ridse i leret med en gaffel og smøre det med slikker. Man skal trykke pølsen let, så den bliver oval

Når man synes man er ved at være færdig, skal skålen glattes, så pølserne fremstår som et materiale. Dette for at der er ikke er nogen luftbobler, for ellers kan man risikerer at det sprænger når det brændes. Skålen glattes ud med slikker


Nu skal jeg til at lave en kop af pladeteknik. Jeg har fundet en gammel kop, som jeg vil lave en kopi af. Først laver jeg en skabelon af koppen i papir, så jeg ved hvordan lerstykkerne skal skæres.

Det er lidt svært at holde med en hånd og tage billede på samme tid, så jeg har brugt tape til at holde papiret på plads.


Her kan man se skabelonen af siden og bunden

Her er bunden


Her er siderne. Man kan se at jeg har skrabet i leret med en gaffel, for at få det til at holde bedre. Det var ret svært at få koppen til at få den rigtige form, men ved at stille plastik koppen ned i, kunne jeg "snyde" lidt

Når Leret er færdig skal det pakkes ind i plastik poser, så det ikke tørre for hurtigt. Engang imellem skal man lige tag plastik en af så der kommer frisk luft til

Her kan man se leret dagen efter

Kop

Lysestager


Klinke


Skål

Olivers kuglebane. Jeg er spændt på hvordan kuglebanen ser ud, efter den er brændt...

Olivers skål


Litteratur
Ringsted, Suzanne og Jesper Froda, Plant et værksted, 2008 kap 15



1 kommentar:

  1. Super Ide Henrik med det navneskilt - det bliver jeg da nødt til oz at lave, tak for inspiration :)

    SvarSlet