mandag den 16. marts 2015

Naturfænomener

Naturfænomener


Jeg har valgt at jeg vil lave 2 forløb, et om solformørkelser og et om sort sol. Som pædagog har jeg brug for forberedelse samt faktuel viden vedr. de 2 fænomener. (Elfstom s. 8) Dette har jeg fundet på følgende links:
http://planetariet.dk/oplevelser/det-sker/solform%C3%B8rkelse-2015
http://sac.au.dk/outreach-also-in-danish/solformoerkelse-2015/
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/aktiviteter/sort-sol/
http://www.vadehavscentret.dk/da/74010-sort-sol

Jeg mener at de arbejdsformer der gavner at børnene lærer noget er at de får lov til at komme med deres egne spørgsmål, planlægge deres egen undersøgelser samt tolke de resultater de får. (Elfstom s. 9)

Jeg sikrer mig at børnene har ejerskab over forløbet ved at sørge for at det er nogle fænomener de kan opleve i deres dagligdag. Det er dem der skal undersøge det de synes er interessant omkring fænomenerne. Det er altafgørende at forløbet kommer til at dreje sig om børnenes egne spørgmål. Herunder vil jeg tage udgangspunkt i deres egne spørgsmål. Jeg vil give dem mulighed for at undersøge fænomenerne vha. udleverede ipads. 

Børnene vil selv kunne lave en form for dokumentation på de udleverede Ipads. 

Mit forløb vil kunne lægge op til yderligere undersøgelser omkring forløb med solen og månen. Dette kunne f.eks. være måneformørkelsen d. 28/9 2015. Eller et forløb omkring hvor langt stæren trækker. 

Solformørkelse

D. 20 marts 2015 var der i danmark en solformørkelse. I danmark var mellem 81 og 85 % af solen dækket. I Svalbard eller på Færøerne vil man kunne opleve en total solformørkelse.

En solformørkelse er når månen kaster sin skygge på jorden. Man står altså i månens skygge. På nedenstående video, kan man se en illustration af hvordan solformørkelsen er. Den mørke plet er der hvor der til være totalt solformørkelse.









Hvis man skal observerer solformørkelsen er det vigtigt at man passer på sine øjne. Hvis man ikke gør det, risikerer man at man bliver bliver blind. Man kan risikerer at øjet begynder at koge, eller at der vil blive brændt hul i nethinden. Enten kan man købe nogle specielle briller eller også kan man bygge et specielt solteleskop. Jeg har valgt at gøre det sidste.

For at bygge et solteleskop skal man bruge et hvidt stykke papir, sølvpapir, tape, en skarp kniv eller en saks, en knappe nål, et pap rør samt en kasse min. 30 cm lang.




Først skærer man et hul i kassen min på 8 * 8 cm


Så dækker man hullet med sølvpapir. i sølvpapiret skal laves et lille hul med en knappe nål.  Dernæst klister man det vide stykke papir på modsatte ende indvendigt i kassen. i siden af kassen skal man skære et hul og sætte paprullen fast så man kan kikke ind på det vide stykke papir.

Nu er mit solteleskop færdigt. Solteleskopet virker på den måde at man stiller sig med ryggen mod solen og kikker i teleskopet. Så gælder det om at "fange" solen på det vide stykke papir, og kan på denne måde holde øje med solformørkelsen uden at ødelægge øjnene.


Min datter på 9 år havde et tilsvarende solteleskop med i skole, og hun fortalte senere at det "havde være the best day of my lift" da hun så solformørkelsen


I kolding vil solformørkelsen starte kl 9.39. Solen vil være mest dækket kl 10.47 og kl 11.57 vil den være helt slut

Her er et billede fra kl 9.44



kl 10. 33









kl 10.44 kan man ikke se noget, pga skyerne er helt tætte.


Resten af formiddagen kunne man ikke se solformørkelsen pga af skyerne


Ved solformørkelsen den 20. marts er totalitetszonen omkring 450 km bred. Ude i Nordatlanten nord for Færøerne og på højde med Island, hvor formørkelsen varer længst kan man befinde sig i skyggen af Månen i 2 minutter og 46 sekunder. På Færøerne er varigheden omkring 2 minutter og 8 sekunder, og det varierer en smule alt efter hvor man befinder sig.(sac.au.dk)Næste gang der er en synlig solformørkelse i Danmark er d. 10. juni 2021.(sac.au.dk)
I teorien kan en solformørkelse betragtet fra Jorden vare op til 7 minutter og 32 sekunder. Men den næste solformørkelse på mere end 7 minutter finder først sted i år 2150 – ude over Stillehavet.(sac.au.dk)
Månens skygge bevæger sig med omkring 1,1 km/sekund hen over jordoverfladen, dvs. knapt 4.000 km/t. (sac.au.dk)
I et almindeligt jetfly kan man under gode forhold strække tiden, hvor man er i skyggen af Månen med et par minutter. I et hurtigtgående fly kan man strække oplevelsen ved at bevæge sig med skyggen hen over kloden. I sommeren 1973 jagtede en prototype af overlydsflyet Concorde en solformørkelse 17.000 meter over Afrika med 2100 km/t, og strakte på den måde oplevelsen til 74 minutter.(sac.au.dk)
Første kontakt, hvor den første bid af solskiven forsvinder er en oplevelse ved alle formørkelser. Man kan stå med stopuret ved solkikkerten og selv erfare, at det kan forudsiges hvordan noget så stort som Solen, Månen og Jorden bevæger sig - og så passer det bare med sekunders nøjagtighed.(sac.au.dk)
Under alle solformørkelser kan man iagttage en særlig skyggevirkning. Står man f.eks. i et skovbryn, hvor sollyset falder igennem bladdækket, så begynder pletterne af sollys på vejen eller i skovbunden at ændre facon. Fra cirkelrunde kommer de til at ligne den delvist formørkede Sol - pletterne er bare spejlvendte - indtil de ligner solbåde.(sac.au.dk)
Det samme kan man opleve alle steder, hvor sollyset slipper igennem små huller; under et utæt tag, en parasol, eller i mangel af bedre så fold fingrene, og lad lyset slippe igennem de små huller imellem fingrene. Husk et stort stykke papir eller et ensfarvet lagen til at lægge på jorden. Det gør virkningen meget tydeligere.(sac.au.dk)
Efterhånden som Månen bevæger sig ind over solskiven ændres belysningen ganske langsomt. Den første lange tid er det næsten umærkelige, men få minutter før totaliteten er lyset blevet dæmpet, farverne forsvinder, og samtidig står alting knivskarpt, men hårde skygger.(sac.au.dk)
Temperaturen falder mærkbart, og af den grund kan det blæse op. Er det skyet, kan man opleve, at himlen pludselig klarer op, men desværre kan det modsatte også ske: På en klar blå himmel samler der sig i løbet af få minutter et skydække så tæt, at det kan dække helt for Solen og dermed for oplevelsen af de næste fænomener. Det kan endda nå at begynde at regne en smule. Det er kun en ringe trøst, at det som regel vender om lige efter totaliteten.(sac.au.dk)
Hvis himlen forbliver klar kan man se et mørkt skær brede sig i horisonten fra den retning, hvorfra Månens skygge er på vej. Ser man i den retning lige i det øjeblik, hvor totaliteten indtræffer, vil man opleve noget helt fantastisk: Natten kommer som et stormvejr. Det er som om der lynhurtigt bliver kastet en sort kappe hen over landskabet, og så er det mørkt - helt mørkt og stjerneklart.(sac.au.dk)
Fornemmelsen af denne mørkets kappe kan man også opleve, hvis man er så uheldig at befinde sig et sted, hvor det er mere eller mindre overskyet - og det er så desværre den eneste fornøjelse, man får af formørkelsen, måske bortset fra champagnen bagefter.(sac.au.dk)
Tusmørket gør også sin virkning på dyr i naturen og de andre. Dagfugle sætter sig til at sove på en hyggelig gren og natdyrene stikker forsigtig, næsten vantro snuder eller næb frem. Sker formørkelsen om foråret, hører man fuglekoret i tusmørket, og på andre tider af året bliver der måske i stedet helt stille. Det er også rapporteret, at høns inden døre sætter sig til ro på hjalet i den rigtige hakkeorden, og at køer på marken begynder at trække hjemad ligesom de plejer hen under aften.(sac.au.dk)
Samtidig med at de sidste solstråler forsvinder ved anden kontakt kan man være heldig at se skyggebåndene. Her er det hvide lagen igen nyttigt. På jorden eller op ad lyse ensfarvede vægge kan man måske nå at se svage bølgemønstre af lys og skygge, hvor bølgerne kommer rullende fra samme verdenshjørne som måneskyggen. Det minder lidt om skyggerne på bunden af et svømmebassin i solskin. Disse skyggebånd er et meget flygtigt fænomen. Det optræder ikke ved alle totale solformørkelser, og det er på grænsen af, hvad et kamera kan opfange. (sac.au.dk)




Links
http://planetariet.dk/oplevelser/det-sker/solform%C3%B8rkelse-2015
http://sac.au.dk/outreach-also-in-danish/solformoerkelse-2015/



Sort Sol
Mandag d. 23 03 2015 var jeg på tur til Rudbøl Grænsekro ved Højer for at se naturfænomenet Sort Sol. Dette sker når store flokke af stære flyver i fascinerende mønstre på himlen den sidste time inden solen går ned og inden de lander i tagrørerne for at sove.

Sort Sol kan ses når store stære flokke samles til træk i perioden 1 marts til 10 april og igen fra 12. september til slutningen af oktober. Stærene samler sig i flokke fra lande omkring Østersøen og Norge.

Man tror at grunden til at stære flyver i flok er at de en meget snæver og nærsynet hvilket gør at de har svært ved at opdage deres naturlige fjender, rovfugle. Stære kan se frem men ikke til siden eller bagud. Idelt til at fange stankelben, men ikke når der skal ses efter rovfugle. 

Stærene forsvarer sig mod rovfugle ved at skide på dem. Deres afføring gør at rovfuglens fjerdragt klæber sammen og gør at den ikke kan flyve mere. Det er sket i et par tilfælde at rovfugle simpelt hen er druknet pga dette...

Vil man gerne opleve sort sol kan det ske mange steder i sydjylland, men de største flokke findes i Tøndermarsken. Dette er fordi der findes store flokke af stankelben og tøsebillelarver i det fugtige græs, dette er stærenes livret. Stærene overnatter aldrig det samme sted, hvorfor det er godt af have en lokalkendt guide, der også kan fortælle nogle gode historier.













1 Enkelt gør godt når det er lidt koldt.













Man skal også have en til det andet ben :)











Litteratur

http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/aktiviteter/sort-sol/
http://www.vadehavscentret.dk/da/74010-sort-sol


Fordele ved at være i naturen:
En æstetisk og evolutionspsykologisk position
Den gode barndom hvor barnet leger udenfor med andre børn uden voksenopsigt er en del af oplevelsen af, hvordan den gode barndom opfattes i danmark. Det skaber trivsel, børn udvikles gennem leg og ved at være udenfor. Derudover er det stressreducerende at være i naturen, ved at være i lang tid i naturen vil man opleve en afslappethed, og en ro man ikke kan opleve andre steder. Naturen er et identitetsskabende rum, som skaber en interesse for miljøområdet der skabes i barndommen. (skoven i skolen)

En naturvidenskabeligt inspireret position
Børn der opholder sig meget i naturen er mindre syge, de har en bedre styrke, de er mere smidige, de bar bedre koordination  end børn der færdes mindre udenfor. (skoven i skolen)

Æstetisk og naturvidenskabelig position
Børn der føler sig hjemme i naturen er rolige, afbalancerede og gives derved bedre muligheder for at opleve og lære (skoven i skolen)

Litteratur:
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/hvordan-begrundes-p%C3%A6dagogisk-arbejde-i-naturen#
Elfstrom, Ingala (2012) Indledning & at kommunikerer og gestalte tanker s. 7-11, 30-38

1 kommentar:

  1. Det ser godt ud, Henrik! Fedt at din datter havde en god dag med din hjemmelavede solformørkelseskikkert og at hun tilsyneladende fik "øje" på solformørkelsen.

    SvarSlet